Brug over de Amstel, KW 20

71303 KW 20, Amstelspoor_Pagina_1

De brug over de Amstel is een onderdeel van de spoorverdubbeling tussen station Amsterdam zuid en station Duivendrecht. In totaal wordt er over een afstand van 8 km het bestaande spoor verdubbeld. KW 20 is gelegen tussen de snelweg A10 en het bestaande spoor met een beschikbare ruimte van maar 22 meter. De nieuwe brug meet een breedte van 13 meter en laat daarmee weinig ruimte meer over om de brug te bouwen.

Constructie
De constructie bestaat uit in het werk gestorte, voorgespannen pi-liggers met een lengte variërend van 29,0 meter tot 60,6 meter. De constructieve breedte van het plaatdek is 12,5 meter; de totale lengte van het kunstwerk is 251 meter. De constructie bestaat verder uit een tweetal wandliggers met een dikte van 600 mm die voor de feitelijke stijfheid van de constructie zorgen. De eigenlijke stijfheid wordt verkregen door de aanwezige voorspanning
in de liggerdelen. In totaal is er 93.000 kg voorspanstaal verwerkt in de 5 afzonderlijke delen.

Langsvoorspanning
De langsvoorspanning varieert van 6 kabels tot 26 kabels per dek. Het systeem is een 19 strengs systeem. Uitvoeringstechnisch een grote uitdaging was het plaatsen van de spankoppen ter plaatse van de kelkvoeg, omdat de beschikbare ruimte ter plekke ca 50 cm was.

Dwarsvoorspanning
In het dek wordt ter plaatse van de opleggingen de optredende trekkracht haaks op de constructie- as, juist ten gevolge van de langsvoorspanning, weggedrukt door voorspanning in de vorm van voorspanstaven. Deze staven, met een diameter van 36 mm, zijn voorzien van blindanker ingestort, waarna in een inkassing in het dek de voorspankracht aangebracht kon worden. Tensa heeft de voorspankracht is in twee fasen aangebracht, waarbij deze telkens voorafgaand ging aan de fase ‘eigen gewicht’ en ‘100%’.

Injecteren
Nadat de benodigde voorspankracht aangebracht was zijn de spankoppen afgewerkt zijn dekanalen geïnjecteerd met een hoogwaardige injectiemortel.

 

Project KW20, Brug over de Amstel
Locatie Amsterdam
Opdrachtgever ProRail
Hoofdaannemer BAM Infra
Systeem voorspansysteem 19 strengs
Aantal Voorspankanalen 84
Omhullingsbuis 4440 m1
Voorspanstaal 93.000 kg
Injectiemortel 26.766 kg
Aannemer voorspanning Tensa BV
Uitvoeringsperiode maart-oktober 2014